Velg ditt varehus

Eller finn den nærmeste butikken for meg automatisk:

Får ikke tilgang til posisjon

XL-BYGG logo

Velg din butikk

For å se sortiment og informasjon om din fortrukne XL-bygg-butikk

Vi avliver mytene om PVC-vinduer

Det finnes fortsatt de som mener at vinduer av PVC isolerer mindre, gulner og sprekker, og er skadelig for miljøet. La oss avlive disse mytene en gang for alle.

Brorparten av norske boligeiere velger som regel å gå for det tradisjonelle trevinduet når nye vinduer skal settes inn, eller gamle skal byttes. Det skyldes nok at det er et kjent produkt med kjente egenskaper, samtidig som det viderefører en lang tradisjon.

Men vinduer av tre krever også sitt når det kommer til vedlikehold, noe de fleste av oss gjerne skulle vært foruten.

I tillegg til trevinduer med aluminiumskledning og hel-aluminiumsvinduer kan du også velge vinduer i PVC. Dette er et vedlikeholdsvennlig alternativ som holder i flere tiår, men som enkelte er skeptiske til. Så la oss avlive mytene om PVC en gang for alle.

H-vinduet_Kjokken-800x600.jpg

Bilde: PVC-vinduer verken gulner, er brannfarlige, svakt isolerte eller miljøskadelige. (Foto: H-fasader)

PVC til både moderne og tradisjonelle bygg

Enten du er på jakt etter vinduer til et moderne eller tradisjonelt bygg, kan du få dette i PVC. Materialet er utviklet over mange år, og dagens uttrykk både ser og føles ut som treverk. Forskjellen er at du slipper vedlikehold.

Det er heller ingen forskjell i funksjoner; du får PCV-vinduer både i toppsving, sidesving, vipp- og drei, og med tradisjonelle sprosser som tilvalg.

Mange eldre boliger har vinduer med flerramsløsning. Ønsker du nye vinduer som harmonerer med boligen kan du få PVC-vinduer levert med denne type løsning.

Les også: Utvid boarealet med heve- og skyvedør i PVC

PVC gir god isolasjon

Sammenligner du PVC-vinduer og trevinduer med identiske mål, glasspakke og profil, vil du se at varme- og lydisoleringsevnene er på akkurat samme nivå. Diskusjonen om at vinduer av PVC har en dårligere isoleringsevne enn tradisjonelle vinduer av tre, kan vi altså legge død.

H-vinduet-kjokken m utsikt-800x600.jpg

Bilde: PVC-vinduer har unike egenskaper som gjør at klimatiske forhold som sol, regn, snø og salt ikke bidrar til gulning eller oppsprekking gjennom hele vinduets levetid.(Foto: H-fasader)

PVC gulner og sprekker ikke

Den kanskje mest seiglivede myten er at PVC gulner, falmer, krakelerer og sprekker opp over tid. Kanskje ikke så rart, da flere trolig har opplevd dette på hagemøbler av PVC. Det som er viktig å vite er at det er forskjell på materialer som brukes i møbler og de materialene som brukes til å lage vinduer.

PVC som brukes i vinduer har unike egenskaper som gjør at klimatiske forhold ikke bidrar til gulning eller oppsprekking gjennom vinduets levetid. Så lenge du sørger for regelmessig vasking av profilene, forblir de hvite og pene. Et PVC-vindu har en forventet levetid på minst 30 - 40 år ifølge SINTEF Byggforsk.

PVC er ikke brannfarlig

Mange tror at PVC bidrar til brannutvikling dersom det skulle oppstå brann i en bolig. Det mange kanskje ikke vet er at materialet hovedsakelig består av salt, og at salt er brannhemmende av natur. Et vindu av PVC vil derfor:

  • være naturlig selvslukkende
  • være vanskelig å antenne
  • ha forholdsvis lav varmeutvikling

Materialet slutter faktisk også å brenne så snart flammekilden fjernes, og branngassene er ikke farligere enn branngasser fra andre vanlige bygningsmaterialer.

Heve-skyvedor_hvinduet-800x600.jpg

Bilde: Et PVC-vindu kan resirkuleres hele syv ganger, før det benyttes til andre type produkter. (Foto: H-fasader)

PVC er et miljøvennlig alternativ

Vi har blitt mer bevisste våre valg, og bærekraft og miljø får større fokus når nye produkter skal kjøpes. Da er det fint å vite at PVC er et resirkulerbart materiale som kan brukes på nytt. Laboratorietester viser at PVC-vinduer kan resirkuleres hele syv ganger før det taper seg i kvalitet. Og selv da kan det benyttes til andre type produkter.

Hvert år resirkuleres det faktisk 600 000 tonn PVC i Europa – noe som tilsvarer å fjerne 600 000 biler fra europeiske veier.